Rozwój osobisty

Minutowe Pociski Rozwojowe

 

Jeśli chcesz wejść na wyższy poziom skuteczności np.w życiu osobistym, sporcie lub biznesie, a jednocześnie uważasz, że brakuje Ci czasu oraz motywacji, to mamy złą wiadomość! Brak czasu oraz motywacji to typowe wymówki Twojego umysłu, który przywykł do homeostazy.  Umysł nie lubi zmian, zwłaszcza tych, które wymagają wysiłku lub zaangażowania. Przyznaj, czy niemożność przeznaczenia 60 sekund dziennie na nową, korzystną aktywność, naprawdę można usprawiedliwić brakiem czasu?

Jest również dobra wiadomość! Istnieje bowiem masa minutowych (często dosłownie!) czynności, które wykonywane codziennie wyniosą Cię na wyższy poziom skuteczności. Wdrożenie choćby  pojedynczego nawyk/rutyny może wywołać kaskadę zmian, które sprawią, że za jakiś czas będziesz w zupełnie innym miejscu w ważnym dla Ciebie obszarze.

Od czego zacząć? Od MIKROZMIANY w schemacie dotychczasowego życia. Dlaczego warto ją wprowadzić? Odpowiedzi na to pytanie znajdziesz poniżej.

Choć tytuł „Minutowe Pociski Rozwojowe” może wydawać się sztampowy, to idealnie oddaje, jak duży wpływ na nasz rozwój mają proste działania wykonywane regularnie. I nie chodzi tylko o to, że niemal każda tzw. korzystny nawyk czy rutyna zwiększa w nas poczucie sprawczości i panowania nad sobą.

 

Nawyk, a rutyna

Zanim jednak przejdziemy dalej, wyjaśnijmy, na czym polega różnica pomiędzy nawykiem i  rutyną. 

Otóż ekspert behawiorystki, Nir Eyal określa nawyk jako impuls do działania przy niewielkiej ilości świadomości, lub wręcz braku świadomości. Tymczasem rutynę określa on jako serię często powtarzanych zachowań. Ostatecznie niektóre z naszych rutyn mogą stać się nawykami, ale nie wszystkie. Dlaczego? Otóż niektóre z nich za każdym razem będą angażowały nasz świadomy umysł do ich wykonania.

Przyznasz, że skomplikowaną serię powtarzalnych zachowań podczas testu systemów przed lotem , która to angażuje świadomość pilota, sensowniej chyba nazwać rutyną niż nawykiem.

Tak czy inaczej, zarówno nawyki, jak i rutyny mogą poprawiać lub pogarszać jakość naszego życia.

W artykule stosując określenia „Minutowe Pociski Rozwojowe”, mamy na myśli te nawyki oraz rutyny, które poprawiają jakość życia w ważnych jego obszarach j np.  zdrowie, praca, relacje, biznes, hobby, sport, uważność.

 

 

Wspólnie z Rafałem, mamy szczególny sentyment do „Minutowych Pocisków Rozwojowych”, bowiem na własnej skórze, przekonaliśmy się, jak nakręciły w nas spiralę zmian, powodując: większą skuteczność, lepsze zdrowie, więcej energii, mniej przebodźcowania wreszcie większy spokój wewnętrzny. Widocznym efektem tych zmian jest stworzenie projektu „Poza Skryptem”.

Warto jednak wspomnieć, że poczucie sprawczości, jakie dają codzienne rutyny, niesie również pewne ryzyko iluzji rozwoju. Bowiem możesz uwierzyć, że  „skoro codziennie robię pompki (biorę zimny prysznic itp.), to znaczy, że panuję nad własnym życiem, zatem nic więcej  nie muszę już robić z własnym życiem…”.

Kolejną pułapką ograniczającą naszą skuteczność (sprawczość) jest przecenianie własnej umiejętności  planowania…

Pomyśl sobie, co by było, gdybyś realizował (-a) 100% noworocznych założeń, jednak w perspektywie 3 lub 5 lat? W jakim byś był (-a) miejscu? Często osoby, które decydują się na jakieś działania w życiu, od razu „walą z grubej rury”, np. dopiero co zaczęły biegać, a już marzą o maratonie, zamiast stopniowego zwiększania dystansu, zaczynając od 5 km, potem 10 km w zawodach. 

Takie podejście, samo w sobie nie jest złe, jednak niesie ryzyko prokrastynacji, kontuzji, wreszcie zniechęcenia do zrealizowania założonego celu.  Nasze doświadczenia potwierdzają, że łatwiej i lepiej zacząć od małych rutyn i wprowadzać je pojedynczo, stopniowo zwiększając czas lub intensywność.  Ponadto nie warto wprowadzać więcej niż 1 rutyny miesięcznie. Bowiem jeśli nie jesteś wymiataczem rozwoju, skuteczny multitasking raczej Ci nie „grozi”.

 

Korzyści

Omówmy teraz korzyści prostych nawyków i rutyn. Dzielimy się z tobą tymi, których sami doświadczyliśmy.

  • Po pierwsze – (i być może najważniejsze) – również MAŁE NAWYKI I RUTYNY (oczywiście te korzystne), mają moc w inicjowaniu kolejnych korzystnych zachowań. Działa to trochę jak efekt domina, w którym wskakujemy w spiralę transformacji z realną szansą, że wyskoczymy z niej, jako inna osoba (oczywiście jeszcze bardziej skuteczna). Innymi słowy, jeśli od dawna nie wdrażałeś (-aś) w życie korzystnej rutyny, czyli takiej, która wspiera twoje zdrowie, skuteczność czy samopoczucie, i nagle zrobisz pierwszy krok, np. zaczniesz brać zimny prysznic, umysł wybudzi się z letargu (homeostazy), otrzymując następując informację – POTRAFIĘ!
  • Po drugie – Na takim poczuciu sprawczości, wkrótce będziesz mógł zbudować  NASTĘPNY NAWYK, potem kolejny, aż nagle np. po roku obudzisz się z kilkoma lub kilkunastoma nowymi rutynami oraz świadomością (tym razem popartą doświadczeniem), że masz REALNY WPŁYW, na swoje życie! Kto wie, być może będziesz miał szczęście i niektóre z nich zaczniesz angażować bez angażowania świadomości (jak wcześniej mycie zębów), przekształcając w pożądane nawyki.
  • Po trzecie ZACZNIE CI SIĘ PODOBAĆ ŻYCIE oparte na rutynach oraz strukturze dnia, którą tworzą. Ich wprowadzanie z czasem przestanie być problematyczne, ponieważ do głosu dojdzie mechanizm utrwalania.

Przykład #1:

Dobrym przykładem jest pewna pacjentka, której przypadek opisał Charles Duhigg
w książce „Siła nawyku”. Wspomniana kobieta po wielu latach picia, palenia i notorycznego rzucania pracy stała się „wymiataczką” we wdrażaniu zdrowych nawyków, które przyniosły jej zupełnie nową jakość życia. Jak wykazały obserwacje, jej transformację zainicjowało wprowadzenie jednego tzw. kluczowego nawyku, którym było rzucenie palenia. Spowodowane nim poczucie sprawczości, wywołało kaskadę wdrażania kolejnych korzystnych zmian.

CZĘSTE POWTARZANIE CZYNNOŚCI DETERMINUJE ICH PRZEKSZTAŁCENIE W NAWYK

 

Artykuł to część naszego ebooka, jeżeli interesuje Cię ten temat, zapraszamy do sklepu:

 https://pozaskryptem.pl/produkt/minrozwojoweutowe-pociski-/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *