Biohacking

Morsowanie korzyści. Regeneracja w sporcie oraz poprawa sprawności fizycznej.

REGENERACJA W SPORCIE  ORAZ  POPRAWA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ

W przypadku wpływu zimnych kąpieli  na poprawę regeneracji po wysiłku, mamy całkiem przyzwoite podstawy naukowe.

Warto zaznaczyć, że w świetle dostępnych wyników badań, osoby, które pracują nad wzrostem siły oraz masy mięśniowej powinny unikać zimnych kąpieli przez minimum 4 godziny po treningu siłowym. Z kolei osoby pracujące nad wytrzymałością kondycyjną (tzw. kardio), mogą korzystać z lodowych kąpieli wkrótce po zakończonym treningu bez ryzyka uszczerbku na jego efekcie.

#Morsowanie korzyści

A teraz odpowiedzmy sobie na pytanie “po co sportowcom morsowanie?”.

Otóż według pewnej, solidnej metaanalizy (9) obejmującej, 52 dostępne badania  naukowe dotyczące wpływu lodowych kąpieli na nasze mięśnie, wywiedziono następujące wnioski. Jednocześnie nie zauważono istotnej poprawy powyższych parametrów u osób wykonujących ćwiczenia typu ekscentrycznego. Jak widać, ilość korzyści, jakie mogą odnieść mięśnie osób aktywnych fizycznie, wydaje się dość liczna (punkty poniżej). Zauważono również, że nie tyle długość ekspozycji na zimną wodę warunkowała wspomniane niżej korzyści, ile raczej niska temperatura wody. Im była ona niższa, tym lepsze efekty zwłaszcza po intensywnym wysiłku. A teraz, morsowanie korzyści:

  • przyspiesza regenerację mięśni po intensywnym wysiłku
  • zmniejsza powysiłkowy ból mięśni
  • zwiększa siłę mięśniową
  • daje subiektywne poczucie zwiększonej sprawności mięśniowej 
  • redukuje poziom kinazy kreatyniny, której podwyższone stężenie może sugerować uszkodzenie lub degenerację
  • redukuje stan zapalny mięśni oraz tkanki łącznej, jakie towarzyszą intensywnemu wysiłkowi.

 

Chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj o  tym jakie są  inne zalety morsowania.

Jeżeli chcesz kąpieli w domu? Sprawdź koniecznie – wanna do lodowych kąpieli.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *